Rejsebeskrivelse USA 2004

Turen tog sin begyndelse da vi, Jesper og jeg, landede i San Diego til en oplevelsesrig ferie.
Se ‘rejseplanen’ i ‘Ferie – 2004 ‘.
San Diego er en dejlig kystby med ca 3000 indbygger. Da den ligger helt ude til kysten bliver man svalet af en dejlig blid vind, for ellers ville man godt nok synes at der var temmeligt varmt.
Vi boede på et Best Western hotel lidt uden for city, men med mulighed for bl.a at køre med trolly eller bus direkte til city.
Horton Plaza, et kæmpe kæmpe shopping Mall var spændende at se, havnefronten og byen set
fra vandsiden. Et af de største militære centre i USA ligger netop her i San Diego Bay.

Efter fem dage gik turen østover med fly til Las Vegas. Byen man enten elsker eller hader.
Vi boede på hotellet Luxor, det næstsidste hotel på ‘Striben’ mod lufthavnen. Hotellet bygget på efterligning af en egyptisk pyramide med sfinkser og fontainer og kæmpe grotter.
Gæsteværelser: 4000 – vi havde ikke altid lige let ved at finde rundt!
Temperatur omkring de 40-42 gr. C.

Derefter med fly vestover til Santa Babara hvor den lejede bil ventede på os. Byen lille og nem at finde rundt i.
Vi begyndte bilturen nordpå mod San Fransico på Highway 1. At køre langs kysten var helt fantastisk. Det ene flotte scenerie afløste det andet. Jo længre nordpå man kom, jo mere frodig blev naturen.
Vi overnattede i små byer og kørte videre. Nogen gange kørte vi oppe blandt skyerne og nogen gange tæt imod bjerge.

San Fransico dukkede op i det fjerne og vi fandt vores hotel. S.F. er en kæmpe-by men med et logisk fremkommeligt vejsystem. Ofte sås ensrettede veje på 4 baner i hver side – det er man jo ikke vant til at se!
Vi kørte mest rundt i Cable-cars, op og ned af de uhyggelige stejle veje.
Se billederne i ‘Ferie-USA 2004- San Fransico’.

Disse cabel-vogne bliver jo trukket af et kabelsystem under jorden. Det fungerede upåklageligt 🙂
I byen er der mange ting at se, bl.a. The Golden Gate Bridge. Vi har kørt og gået på den.
Det blev også til en baseball kamp. Et særligt fænomen er det at opleve det ‘live’. Hele familier samles og man spiser og drikker og kigger lidt på spillerne ind imellem.
Kampene bliver ikke afgjort på tid så man må væbne sig med tålmod.

Vejret kan dog være noget overraskende og ganske køligt med tåge.
Når man bevæger sig lidt længere østpå, er temperaturen ganske høj.
Fishermans Wharf var spændende at se. Her var der mange sæler der lå på kajerne. Der foregik livlig markeder.
Desværre nåede vi ikke at komme ind på selve fængselsøen Alcatraz, men vi kom alligevel tæt på den for vi tog en tur med en sightseeingbåd.
Vi boede på et Holiday Inn hotel. Et lidt mærkeligt hotel hvor kunderne mere eller mindre selv kunne bestemme regningen i restaurenten, hvor tjenerne nogen gange råbte og kom løbene efter gæsterne. Egentlig ganske underholdene 😉

Efter nogle herlige dage belavede vi os på at rejse hjemad fra en tur der havde varet tre uger.
Vi blev enige om at vi måtte tilbage til USA og udforske mere af deres store land og deres store imødekommenhed.