USA Kyst til Kyst 2019

Dette års sommertogt med Jesper og undertegn. gik fra kyst til kyst.
D. 4.6. satte vi os tilrette med kurs først mod Gatwick i UK for senere at entre i Norwegian Dreamliner med direkte forbindelse til San Fransisco.
Efter 11 timers flyv og udlevering af bagage fandt vi frem til BART, modsvarende vores metro og kørte mod Powel St., godt ca 30 min. kørsel.

Stod af i et menneskemylder som der jo altid er i storbyerne, fandt vores hotel, Beresford nær Times Square.
Hotellet, tja, hvad skal jeg skrive…. et lidt specielt hotel på flere måder, eller måske skal jeg blot holde mig til indretningen af det.
Toilettet var helt unikt – Selve toilettet var meget lavt placeret, faktisk i børnehøjde, men dertil kom at håndvasken havde sin placering mere eller mindre henover, dvs. man skulle kante sig sideværts ind under håndvasken og lade måsen dumpe ned det sidste stykke. Lidt kraftigere og højere mennesker ville have svært ved at komme ind og ikke mindst ned til det vigtigeste invetar.
Morgenmad som var incl. i aftalen bestod af kager og wienerbrød – ikke værst for et kageøre som undertegn. men man kunne dog dog savne lidt brød til at få dækket sulten.
Se mappen San Fransisco

Vi havde 4 dage i SF, og fik genset flere ting, bla. Pier 39 – jo, sælerne var hjemme og lod sig beskue. Det blev også en tur i Cabelcar’s og naturligvis også et besøg på Cabel Car Museet. Det er bestemt altid et besøg værd. Det er unikt at se det ‘levende værksted’ hvor Cabel Cars bliver trukket og trafikken afviklet.
Det blev også til en køre-og gåtur ned ad verdens mest krogede vej, Lombard Street, og et kort kig i Chinatown.

Vi lejede en bil for at køre nordpå og østover.
En super-smart SUV med alt tænkeligt udstyr, men allerede efter kort tids kørsel lød og sås en blinkene Alert med besked om at se i håndbogen.
Nu kunne vi ikke ligefrem fejlsøge som man ofte kan i Windows via en fejlkode så at bladre et par hundrede sider igennem duede ikke.
Tilbage til udlejningen som uden probl. byttede bilen med en anden Suv. Også en god bil men dog uden gps.

Vi kørte nu med fornyede hjul mod Truckee, ca 4 timers kørsel fra SF for at besøge min kusine Joan og hendes mand Scott.
Vi kom fra 25 gr. høj sol til ret koldt vejr i bjergene kun iklædt klip-klapper og korte bukser.
Der lå stedvis stadig sne på jorden selvom daton nu viste d. 10. juni.
Det var dejligt med et familiegensyn og der blev talt meget om dette og hint.
De tog os med rundt i Truckee og viste os bla Lake Tahoe, som er en fantastisk naturperle.
Efter dejlige dage sammen kørte vi nu nordpå til Vancouver i Washington.

Vi passerede Portland, Oregon på vejen men vi nåede omsider frem til James & Heidi. Stor velkomst og et dejligt gensyn med en masse snak og ture rundt.
Desværre havde vi kun alt for kort tid – vi pakkede atter bilen og fortsatte mod Seattle.
Vi var naturligvis oppe i byens kendte vartegn, Space Neddle, hvor vi kunne nyde udsigten 360 gr. rundt.

Igen blev bilen pakket og kursen sat mod Rapid City i South Dakota.
Hundredevis af km igennem prærieland, hvor man kunne forestille sig hvordan folk fra østkysten og fra Europa havde måtte kæmpe sig vej igennem dette ugæstfrie indianerland med farer for røverier, sult, slangebid, vognhjul der måtte opgive den videre færd.
Vi kørte igennem Wyoming og Montana og havnede til sidst i South Dakota.

Vi fandt et godt hotel indrettet i bedste western style – og herfra kørte vi ud til det længe ventede ønske om at se de fire præsidenthoveder sprængt ud af bjerget.
En betagende oplevelse – både at se ‘live’ men også at høre om hele baggrunden for projektet.
Om aftenen kl 21 blev der sat spotlys på bjerget, flaget blev strøget af veteraner og fællessang Star Spangled Banner. Meget bevægende.

Vi afleverede bilen i lufthavnen i Rapid City og sprang på et fly til Washington DC.
Det tog 3 1/2 time og så blev kufferten igen pakket ud.
Vi købte en billet til en Hop on/off bus og fik set en masse seværdigheder, bla. forskell. regeringsbygninger, Lincoln Memorial, den store sorte granitmur hvor navnene fra Vietnamkrigen er indgraveret, ligeledes en wall for faldne under anden WW.
Det blev også til et hurtigt kig på Pentagon.
Se mappen South Dakota

Sidste del af turen fra Washington til New York foregik i Amtrack tog. En lidt anderledes og lidt kedelig rejseform, idet meget af turen var i industriområder.
Endelig nåede vi vores destination: Penn St. i New York.

Dejligt med et gensyn af NY. Det blev til et gensyn med det gamle ‘Ground Zero’ hvor der nu er godt tilbygget. Vi løste billet til at komme op i Freedom Tower på 102 etager for at nyde udsigten.
Det blev også til et cruise ud til Ellis Island og Liberty Island men det lykkedes desværre ikke at få billetter til at komme op i Frihedsgudinden. Første ledige bill. i okt. måned!
Tilslut afgang og hjemrejse fra JFK.